Communicatie
Je wilt een gezonde leefstijl bevorderen in jouw wijk en je wilt de bewoners hierover informeren. Hoe maak je jouw initiatief bekend in de wijk en zorg je ervoor dat mensen naar jouw activiteiten komen? Onderstaande tips helpen je hierbij op weg.
Je kunt jouw initiatieven ook onder de aandacht brengen met promotiemateriaal. Veel wijken maken bijvoorbeeld een flyer of poster. Je kunt deze neerleggen of ophangen bij de supermarkt, koffie- en lunchtentjes, buurthuis, sportscholen, huisartsenpraktijk, etc.
Voorbeeld van een flyer
Voorbeeld van een poster van de leefstijlkaart van Gezond WestFriesland
Nieuwsbrief
Een nieuwsbrief maken kost veel tijd, maar het is een goede manier om contact te houden met je doelgroep. Je kunt een nieuwsbrief maken met MailChimp. Dit is gratis, zolang je de nieuwsbrief niet naar meer dan 500 mailadressen verstuurd.
Je kunt de nieuwsbrief ook uitprinten en op verschillende plaatsen neerleggen of uitdelen. Alle berichten die je voor de nieuwsbrief maakt, kun je ook delen via je sociale media. De nieuwsbrief kun je ook gebruiken om je evenementen en bijeenkomsten aan te kondigen.
Voorbeeld van een nieuwsbrief van Gezonde Wijkaanpak Slotervaart-Zuid
Maak een filmpje
- Heb je een budget? Overweeg dan een filmpje te laten maken. Dit is een effectieve manier om uit te leggen wat jouw project inhoudt. Bekijk hier het filmpje van Leergebied® Gezond Boxtel.
- Heb je geen budget? Een filmpje dat je opneemt met je smartphone waarin je zelf vertelt wat je doet en waarom, kan ook heel goed werken.
Het is vaak vrij eenvoudig om aandacht te krijgen in de lokale media. Redacties zijn vaak op zoek naar nieuwe content. Je kunt bijvoorbeeld een voorstel voor een artikel schrijven.
- Laat de inhoud van het artikel bijvoorbeeld aansluiten bij een bepaalde gebeurtenis of moment. Zo schreef de lokale aanjager in Bovenkarspel in samenwerking met 2diabeat het artikel over het volhouden van goede voornemens in het nieuwe jaar. Maar denk ook aan momenten zoals de Nationale Sportweek (september) of de Nationale Diabetes Dag (november).
- Organiseer je een bijeenkomst over gezonde voeding, het belang van bewegen of een goede nachtrust? Schrijf dan een artikel over het belang van gezonde voeding, het belang van bewegen of een goede nachtrust en nodig de lezers uit om naar de bijeenkomst te komen.
- Het uitnodigen van lokale pers bij je activiteiten, zoals een gezondheidsmarkt, is ook een goed idee. Misschien schrijven ze er wel een leuk artikel over.
Stuur je artikelvoorstel naar de redactie van de lokale media en vraag of ze het willen publiceren. Als je een goede foto hebt die erbij past, stuur die dan ook mee. Geef ook aan dat ze met jou contact kunnen opnemen voor een interview.
Inhaakkalender
Gebruik de inhaakkalender. De inhaakkalender biedt je inspiratie voor het plaatsen van posts. Je kunt aanhaken bij thema’s of momenten die lokaal, regionaal of nationaal georganiseerd worden.
Sociale media zoals Instagram, Facebook, TikTok en LinkedIn helpen je om in contact te komen met je doelgroep. Hier zijn enkele tips om dit effectief te doen:
- Vermeld op alle uitingen hoe mensen je kunnen volgen op sociale media. Zet deze in je e-mailhandtekening en op promotiematerialen zoals flyers en posters.
- Zorg voor meer volgers. Verwijs naar je kanalen in lokale kranten, op websites en in je e-mailhandtekening.
- Volg anderen. Bouw een netwerk op door lokale bekendheden en belangrijke personen te volgen op sociale media. Door met ze in gesprek te gaan, gaan hun volgers jouw social media kanalen misschien ook wel volgen.
- Zorg voor interactie. Like foto’s, reageer op berichten en deel berichten van anderen. Dit moedigt andere accounts aan om hetzelfde te doen met jouw berichten.
- Gebruik relevante hashtags. Door bijvoorbeeld de hashtags #gezondheid #leefstijl bij je berichten te plaatsen, worden ze beter gevonden door mensen die geïnteresseerd zijn deze onderwerpen.
- Tag mensen in je bericht. Door mensen of organisaties die meewerken aan je activiteiten te taggen in je bericht, vergroot je je bereik. Taggen doe je door het @-teken voor de naam van de persoon of organisatie te zetten.
- Werk samen met lokale organisaties. Vraag of gezondheidsorganisaties, bloggers of influencers jouw berichten willen delen.
- Gebruik de 2diabeat inhaakkalender. Een inhaakkalender is een overzicht van alle belangrijke momenten in het jaar. Dit kan gaan om Wereld Diabetes Dag (14 november) maar ook om Nationale Fiets naar je Werk Dag (15 mei). Met een inhaakkalender kun je aanhaken bij bepaalde relevante momenten of activiteiten van organisaties én het biedt voldoende inspiratie voor het schrijven van nieuwe social media berichten. Oók kun je zelf een activiteit organiseren rondom een ‘inhaakdag’.
- Maak een contentkalender. Je hoeft echt niet dag en nacht bezig te zijn met het maken van berichten. Neem hiervoor een middag en maak verschillende berichten met informatie, tips, succesverhalen, inspirerende uitspraken van wijkbewoners of gezondheidsprofessionals uit de wijk, korte weetjes, en aankondigingen van evenementen. Open de link en kopieer de contentkalender in jouw eigen Excel-document. Vul daarna de verschillende kolommen in. Tip! Voeg ook een kolom toe met de ‘inhaakdagen’ vanuit de inhaakkalender.
- Gebruik planningstools. Gebruik tools om je berichten van tevoren in te plannen. Op deze blog vind je wat suggesties. Ook op Facebook, Instagram en LinkedIn kun je de berichten in een kalender plannen en aangeven op welke dag en tijdstip ze geplaatst moeten worden. Dat scheelt je een hoop tijd.
- Gebruik Linktree. Met een app als Linktree kun je meerdere links in je Instagram-biografie plaatsen. Meer informatie vind je hier en hier.
- Vermeld je plaatsnaam. Zet de plaats waar je actief bent in de biografie van je social mediaprofielen.
Deze stappen helpen je om effectiever te communiceren via sociale media en je doelgroep beter te bereiken en te betrekken.
Wijken verzorgen op lokaal niveau zelf de communicatie over hun initiatief. Wel zijn voorbeelden van verschillende wijken beschikbaar die je als inspiratie kunt gebruiken en soms zelfs kunt overnemen.
*2diabeat denkt graag met je mee over het schrijven van een artikel of het maken van een flyer of poster. Flyers en andere materialen kun je relatief eenvoudig in Canva maken. Overweeg daarnaast om een vrijwilliger te zoeken die je kan helpen met de communicatie. In de wijk zijn vaak mensen te vinden, die een paar uur willen helpen.
Werkt jouw wijk samen met 2diabeat? Dan kun je het logo van 2diabeat gebruiken in je communicatie. Bijvoorbeeld in je brieven, presentaties, flyers en posters. Hiermee vergroot je de professionaliteit en geloofwaardigheid van je initiatief. Dit helpt ook om de naamsbekendheid van 2diabeat te vergroten. Het logo is beschikbaar voor onze lokale aanjagers die voor 2diabeat werken.
Daarnaast kunnen 2diabeat wijken gebruikmaken van een presentatie waarin wordt uitgelegd wat 2diabeat is, hoe je hiermee kunt starten in een wijk, welke hulpmiddelen je hierbij kunt gebruiken en welke ondersteuning 2diabeat hierbij biedt. Je kunt deze presentatie gebruiken om anderen uit te leggen hoe 2diabeat werkt, bijvoorbeeld tijdens een bijeenkomst of door het document door te sturen naar iemand die meer wil weten.
Is jouw wijk aangesloten bij 2diabeat? Dan kun je gebruikmaken van een presentatie waarin wordt uitgelegd wat 2diabeat is, hoe je hiermee kunt starten in een wijk, welke hulpmiddelen je hierbij kunt gebruiken en welke ondersteuning 2diabeat hierbij biedt. Je kunt deze presentatie gebruiken om anderen uit te leggen hoe 2diabeat werkt, bijvoorbeeld tijdens een bijeenkomst of door het document door te sturen naar iemand die meer wil weten.
Hieronder hebben we nog wat overige wetenswaardige hulpmiddelen die je kunt gebruiken voor je communicatie opgesomd:
Veel gestelde vragen over 2diabeat
Antwoorden op veel gestelde vragen over de 2diabeat aanpak vind je hier.
Wat doet een lokale aanjager?
De wijkaanpak van 2diabeat werkt met lokale aanjagers. De lokale aanjager is het aanspreekpunt van de wijk. Hij of zij zoekt medestanders, zorgt voor verbinding tussen initiatieven en fungeert als coördinator van het lokale netwerk. De lokale aanjager kan een zorgprofessional uit de wijk zijn, een ervaringsdeskundige of een andere wijkbewoner die deze rol op zich wil nemen. In deze video’s vertellen lokale aanjagers Wout Peters, Susanne Renkema en Jurgen Meijer over hun drijfveren, dromen, activiteiten en de reacties vanuit de wijk. Of lees deze verhalen vanuit de wijk waarin lokale aanjagers hun ervaringen delen.
Publicatie ‘Met lokale leiders obstakels voorbij’
Begin 2023 gaf 2diabeat de publicatie ‘Met lokale leiders obstakels voorbij’ uit. Deze publicatie bijschrijft de belangrijkste lessen die 2diabeat in de opstartjaren heeft opgedaan. Welke obstakels kwamen we tegen, wat werkt wel en niet, wat zijn randvoorwaarden? En: hoe vertaalt zich dit naar de toekomst? De cruciale rol van de lokale aanjager komt duidelijk naar voren en we agenderen het belang van duurzame financiering. Deze publicatie is geschikt voor verspreiding in de wijk en kan als hulpmiddel worden gebruikt in de communicatie en afstemming met gemeenten.
Publiceer je activiteit op diabetes.nl
Heb je een nieuwe activiteit die je graag breder wilt verspreiden? Dan is er een mogelijkheid om deze aan te melden op de site diabetes.nl. Voor het aanleveren van de informatie kun je dit formulier gebruiken.
Hulp nodig?
Wil je ondersteuning bij het organiseren van de communicatie? Of een keertje sparren met één van de wijkadviseurs van 2diabeat? Neem dan contact op met 2diabeat.