Info- & advieslijn: Mentaal Vitaal
De Info- en advieslijn van Mentaal Vitaal is er voor iedereen die meer wil weten over mentale gezondheid. Voor jezelf, voor een naaste (als partner, kind, ouder, familielid of voor iemand in je omgeving) of als je beroepshalve te maken hebt met mentale gezondheid.
Doel
Doel van de Info- en advieslijn van Mentaal Vitaal is het bieden van informatie, advies en ondersteuning aan iedereen met een vraag over mentale gezondheid, voor zichzelf of een ander, van jong tot oud, met of zonder hulpvraag.
Korte beschrijving aanpak
Deskundige medewerkers van de Info- en advieslijn luisteren en geven advies op basis van betrouwbare informatie. Hierdoor weet je wat je kunt doen om de mentale gezondheid te verbeteren. We geven ondersteuning bij het zoeken naar hulp, indien nodig. We kunnen praten over welke hulp past en eventueel doorverwijzen naar hulporganisaties. Je kunt anoniem blijven.
Onderwerpen zijn bijvoorbeeld: het verbeteren van mentale fitheid, het ontwikkelen van veerkracht en vitaliteit en het omgaan met problemen die verband houden met mentale gezondheid. Denk hierbij ook aan onderwerpen zoals stress, piekeren, eenzaamheid, negatieve gedachten, angst en depressie.
Duur
De duur van een chatgesprek of telefonisch gesprek met de Info- en advieslijn hangt af van de vraag en wat iemand nodig heeft. Gemiddeld duurt een telefonisch gesprek 20 minuten. Korter of langer bellen mag ook. Het is mogelijk om vaker contact op te nemen. De Info- en advieslijn is ook bereikbaar via email.
Groepsverband of individueel
Individueel
Locatie
Telefonisch of online.
De Info- en advieslijn is bereikbaar via telefoon (tel. 0900-1994), chat of mail. Chatten kan online via de website (www.mentaalvitaal.nl) en mailen kan naar info@mentaalvitaal.nl.
Intermediaire doelgroep en uitvoerders
De Info- en advieslijn van Mentaal Vitaal kan worden ingezet door organisaties en instanties die zich bezighouden met mentale gezondheid en betrouwbare informatie en laagdrempelig ondersteuningsaanbod willen aanbieden voor hun cliënten of inwoners. Deze toolkit kan hierbij op weg helpen: Toolkit Mentaal Vitaal – Mentaal Vitaal
Kosten
Voor organisaties, om naar te verwijzen: er zijn geen kosten aan verbonden.
Voor deelnemers: bellen kost €0.10 p/min + telefoonkosten). Gratis bellen kan ook: via de website kun je een terugbelverzoek indienen.
Chatten en mailen: hieraan zijn geen kosten aan verbonden.