30dagen gezonder

30dagen gezonder is een campagne dat zich richt op mensen die met een gezonde(re) leefstijl aan de slag willen.

Doel
Het doel van 30dagen gezonder is dat mensen met een gezonde(re) leefstijl aan de slag gaan. Dit kan zijn op het gebied van voeding, beweging, rust en slaap. Met deze challenge kunnen deelnemers:
– Verandervaardigheden leren;
– Successen ervaren door middel van kleine veranderingen. Daarmee wordt het zelfvertrouwen vergroot voor het ontwikkelen van nog meer gezonde gewoontes.

Doelgroep
Individuen die zelfstandig online kunnen deelnemen.
– Mensen die gezondheidsproblemen willen voorkomen.
– Mensen die gezondheidsproblemen (die verminderd kunnen worden met (kleine) leefstijlaanpassingen) willen verminderen.
– Leerkrachten die met de hele klas deelnemen.
– Collega’s die samen meedoen (maar zich individueel aanmelden)

Korte beschrijving aanpak
De 30dagen gezonder campagne ondersteunde de afgelopen jaren meer dan 25.000 mensen met een stapje richting een gezondere leefstijl. Door 30 dagen een nieuwe gewoonte te proberen, krijgen mensen de kans te ervaren wat een klein stapje in de juiste richting voor hen kan betekenen. Een klein haalbaar doel in een afgebakend tijdspad maakt de kans op positieve veranderervaringen groot. Door deze succeservaringen stijgt het vertrouwen in eigen kunnen. Een cruciale stap naar een gezonde(re) leefstijl! Dat maakt 30dagen gezonder een belangrijke campagne met een groot potentieel voor de volksgezondheid.

De aanpak bestaat uit:
– Hulp bij het formuleren van je uitdaging, op zo’n manier dat je de kans van slagen vergroot;
– Nieuwsbrieven met tips voor gedragsverandering, inspiratie en reflectiemomenten die bijdragen aan het volhouden van de actiemaand (3x per week);
– Webinars om je goed op weg te helpen en halverwege om te reflecteren op de moeilijke momenten;
– Een certificaat met tips om het ook na deze 30dagen vol te blijven houden.

Duur
30dagen gezonder duurt 30 dagen. De campagne loopt van 1 tot en met 31 maart 2025.

Groepsverband of individueel
Op de website kun je je individueel aanmelden. Elke deelnemer wordt aangemoedigd om een ‘maatje’ te vinden om de challenge samen te doen. Dit kunnen collega’s, vrienden, buren, kennissen of familie zijn.

Locatie
De deelnemer voert de uitdagingen vanuit huis of in de buurt uit. De webinars vinden online plaats.

Intermediaire doelgroepen & uitvoerders
– Bureau Objectief (doorontwikkeling en projectleiding);
– GGD Gooi en Vechtstreek (oprichter, deelnemer, lokale verspreiding);
– GGD’en door heel Nederland (lokale verspreiding).

Kosten
Voor deelnemers
Gratis.

Voor uitvoerders
€3450,- (excl btw) voor GGD’en of gemeentes (dit is een bijdrage voor de individuele online route en alles wat daarvoor nodig is (website, nieuwsbrieven, webinars, inclusief advertentiekosten), voor de toolkit voor scholen, de toolkit voor sleutelfiguren, de toolkit voor bedrijven en de beeldbank).

‹ Terug naar overzicht